הרגע הזה שבו אני מראה את סדרת הצילומים 'האחיות בראון' של ניקולס ניקסון לסטודנטים בסדנת צילום דיוקן -- תמיד נתקע לי בגרון.

ניקולס ניקסון הוא צלם אמריקאי עכשווי העובד בטכניקה ממש לא עכשווית. בהשפעת הצלמים ווקר אוונס ואדוארד ווסטון, בוחר ניקסון לנווט את דרכו בעולם הצילום עם מצלמה רחבת מימדים וכבדת משקל (8"/10" View Camera), בזמן שרוב הקולגות כבר מוותרים עליה לטובת מצלמות ה- 35 מ"מ הפופולאריות. ניקסון אוהב את הפורמט הגדול במיוחד בזכות הדפסות המגע האיכותיות שהוא יוצר ממנו.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 1975

ניקסון הוא צלם תיעודי (דוקומנטרי). צילום תיעודי, בניגוד לצילום עיתונאי, הוא צילום מחקרי ומעמיק של נושא זה או אחר במסגרתו נוצרים קשרים א-צילומיים (אם תרשו לי לקרוא לזה כך) שהם הרבה מעבר לאקט הצילום עצמו. בסיום המחקר הצילומי הזה, נוצרת סדרת צילומים המספרת סיפור.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 1976

סדרת צילומים איכותית תספר סיפור רב מימדי המכיל בתוכו מסרים - חלקם גלויים, חלקם סמויים. המסרים הסמויים הם אלו 'שיבקשו' מאיתנו 'לקרוא' את הצילום שוב ושוב בדומה לשירה טובה. לא הכל מובן או ברור במבט הראשון. אניגמה וויזואלית.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 1982

את ניקסון מעניינים נושאים חברתיים והוא נוהג ללוות אותם לאורך זמן. סדרות הצילומים שהוא יוצר לוקחות אותנו לסיבוב בשכונות של בוסטון ולביקור אצל דיירים בבתי אבות. דרכו אנו לומדים להכיר ילדים ונוער בבתי ספר שונים ויחד עם אשתו, (פעילה בענייני המאבק במחלת האיידס), אנו נחשפים לסיפורים של אנשים הנמצאים בשלבי גסיסה שונים של המחלה.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 1984

אבל עם כל הכבוד שיש לי לסדרות הללו (ויש כבוד) סדרת הצילומים 'האחיות בראון', אליה אני מתייחסת במאמר זה, שבתה אותי ופינתה לעצמה מקום של כבוד בליבי. כנראה בגלל שאין בה משהו הרואי או רומנטי במיוחד, סתם סדרת צילומים של ארבע אחיות. כנראה בגלל שאין משהו מאוד מתוחכם בצילומים והם פשוטים בביצועם. ניקסון מעמיד את האחיות אל מול המצלמה, במצלמה טמון נגטיב שחור לבן, ערוך ומוכן לאור שיצרוב בו קעקוע של דימוי. הפורמט גדול, המבט ישיר, הגובה בעיניים, האור טבעי. פה ושם איזו תוספת של אור מילוי.

על ניקולס ניקסון ועל צלמים רבים אחרים, אנחנו מלמדים במסגרת קורס צילום של דרך צילום.

לקריאת מאמרים נוספים.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 1987

את הצילום הראשון בסדרה מצלם ניקסון בשנת 1975 במסגרת כנס משפחתי. שם נפגשות אשתו ושלוש אחיותיה. מאז ועד היום מונצח המעמד אחת לשנה. כל צילום מצולם במיקום אחר, במדינה אחרת, במקום המפגש השנתי. לאחיות - מקומות קבועים בסט, האם תוכלו לנחש מי מהן היא אשתו?

מבטים נוספים בסדרת הצילומים הזו מחדדים אלמנטים חזותיים נוספים. ניתן להבחין בהפרשי הגילאים, בקווי הדמיון הקושרים את האחיות ובהבדלים המפרידים ביניהן. ניתן כמובן לזהות אלמנטים של אופנה וטעם אישי.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 1993

התבוננות מעמיקה יותר חושפת את חוזקה של הסדרה ואת הטוטאליות שבה. שכבת החזות הראשונית נושלת. תחתיה נגלית שפת הגוף, כל אחות לגופה וביחס לאחיות האחרות. אט אט אתמקד בהבעות פנים ובמימיקות, ואבחין במחוות עדינות. אתחיל לבדוק את מערכות היחסים ואבנה את הביחד והלחוד של כל אחות. אולי אזהה יחסים של אהבה וקרבה ואולי את ההיפך הגמור... הכל נוכח שם, קיים ועומד אך תחת כל הקליפות הללו ישנו אלמנט אחד שהוא הדבר החזק ביותר בסדרה הזו. חשבתם 'זמן'? קבלו עשר נקודות זכות.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 1997

נוכחותו של הזמן בלתי נמנעת. היא מתקיימת גם במודע וגם בתת המודע ואינני יכולה לברוח מההשלכה שאני עושה בין הצילומים הללו לאלבום המשפחתי שלי, לחיים שלי, לתהליכי הצמיחה וההזדקנות, לעבר ולהווה, לזכרונות ולנוסטלגיה ולמחשבה המטרידה על הסוף.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 2001

מדהימה אותי ההתחייבות הזו והאומץ שבה. באלבום הצילומים המשפחתי שלנו מוצגים לרוב צילומים שצולמו באקראי, באירועים שונים ובתקופות שונות וגם הם מספרים על חיים ומוות אבל - הם לא התחייבו לכך. חוויית החיים והמוות באלבום המשפחתי שלנו מתרחשת בדרך כלל כשקרוב משפחה נפטר - בדיעבד. או אז אנו מביטים באלבום הזה שלנו במבט שונה והוא מזכיר לנו עובדות נעלמות. באלבום המשפחתי של ניקסון נוכחים החיים והמוות החל מהצילום השני. נוכחותם מתחזקת ככל שעובר הזמן. והזמן – יצור חמקמק שכמותו, מתוחכם ומתעתע. לעולם ישתעשע עם הצייד המנסה ללכוד אותו. מדהים אותי הנדר הצילומי הזה, כהוכחה הוא מונח לפנינו, לא נוכל להתעלם.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 2004

שלושים ושבע שנים עברו מאז צולמו 'האחיות בראון' לראשונה - המוות כל כך מוחשי בסדרה הזו. בהביטי בה אני משתתפת בחייהן של האחיות ואינני יכולה שלא לחשוב על מותה של אחת מחמשת הדמויות בסדרה -- כן כן, ארבע האחיות כמו גם ניקסון עצמו. באיזשהו אופן אני משתתפת גם במותן. הסוף בלתי נמנע.


// ניקולס ניקסון // האחיות בראון // 2010

רשמה // סיגל קולטון

 


© כל הזכויות למאמר, בכללותו או בחלקו שמורות לסיגל קולטון ולדרך צילום. כל הזכויות לצילומים שבמאמר שמורות לניקולס ניקסון.