(Imogen Cunningham 1883-1976)

מאה שנים. מאה שנים בדיוק חלפו מאז הציגה אימוג'ן קנינגהם תערוכת יחיד ראשונה. התערוכה הזו מסכמת עשור ראשון בקריירה ארוכה ופוריה במיוחד של אחת הצלמות המרגשות ביותר בתחום. בתערוכה מוצגים צילומים בסגנון הזרם הפיקטוריאליסטי. קנינגהם מצלמת דמויות בחדות רכה ברוח צילומיה של ג'וליה מרגרט קמרון. אימוג'ן מחיה בצילומיה את המראה הציורי והאווירה החלומית-רומנטית שאפיינו חלק מצילומיה של קמרון.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם

קנינגהם נולדה בפורטלנד למשפחה בת 12 נפשות וגדלה בסיאטל. בבית הספר היא מגלה עניין רב במדעים ובהמשך היא משלימה תואר בכימיה ומשתתפת בקורסים בבוטניקה. במהלך לימודיה היא מתנסה ביצירת 'מג'יק לנטרן' (Magic Lantern) שהיא טכניקה שפותחה עוד במאה ה-17 המאפשרת הקרנת 'שקופיות'.

עם סיום לימודיה היא מתחילה לעבוד כאסיסטנטית בסטודיו של הצלם אדוארד שריף קרטיס. שם, מתרגלת קנינגהם את ידיעותיה בתחומי הכימיה, רוכשת מיומנויות בצילום ולומדת את תהליך הדפסות הפלטינום.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם

שמונה שנים מבלה קנינגהם בסטודיו של קרטיס עד אשר, בשנת 1909, היא זוכה במלגת לימודים ומחליטה להתמחות בכימיה צילומית באוניברסיטה הטכנולוגית של דרזדן שבגרמניה. עם סיום לימודיה, בדרכה חזרה לארה"ב היא פוגשת את הצלמים אלבין לנגדון קובורן, אלפרד סטיגליץ וגרטרוד קסבייר מהם היא שואבת השראה רבה.

את הסטודיו הראשון שלה פותחת קנינגהם בשנת 1910 בסיאטל ומצלמת דימויים 'פיקטוריאליסטים' בהשראת הרביעייה החביבה הנ"ל. בשנת 1912, כאמור, מוצגים הדימויים בתערוכה בברוקלין. מאה שנה עברו מאז.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם

קנינגהם, חשוב לציין, היא אחת הנשים הראשונות המתפרנסות מצילום. תחום הצילום נחשב בזמנו, כמו מקצועות רבים אחרים, לתחום גברי. מעט מאוד נשים עסקו בו בכלל וכמקצוע בפרט. 

לקראת שנות העשרים מחליטה קנינגהם לנדוד מערבה. היא אורזת משפחה ובעל (האמן רוי ג'ורג פארטרידג') ופותחת את סטודיו השני שלה בסן פרנסיסקו.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם

עשור שני בקריירה הצילומית של קנינגהם מתחיל וגישתה לצילום משתנה. בסטודיו החדש היא מצלמת בעיקר תקריבים חדים להפליא של צמחים ופרחים. חלקם נוטים לכיוון אבסטרקטי במיוחד. מחוץ לסטודיו מצלמת קנינגהם מבני תעשייה וארכיטקטורה מודרנית.

תשומת הלב הנדירה שהיא מקדישה לצורה, תבנית וחומר תוך טיפול מדוייק להפליא באור ממקם אותה בשורה אחת עם צלמים מובילים באותה תקופה והיא הופכת לאחת מחלוצות הצילום המודרני בחוף המערבי.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם

אדוארד ווסטון, חבר קרוב של קנינגהם וצלם מוביל בעצמו, בוחר עשרה דימויים מיצירותיה של קנינגהם ושולח אותם לתצוגה במסגרת התערוכה 'Film und Foto' שנפתחת בשנת 1929 בשטוטגרט, גרמניה ונחשבת לאחת התערוכות החשובות בהיסטוריה של הצילום.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם // האמנית פרידה קאלו והרקדנית מרתה גראהם

עשור חדש ממשמש ובא וקנינגהם מתחדשת בהתאם. יחד עם אנסל אדמס וחמישה צלמים נוספים היא מייסדת את קבוצת f64 - קבוצת צלמים החולקים סגנון צילומי דומה תוך ויתור על סגנון הצילום הציורי וחידוד (תרתי משמע) סגנון הצילום הישיר.

עיקר עבודתה של קנינגהם מתרכזת בצילום דיוקנאות עבור המגזין היוקרתי 'וניטי פייר'.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם // השחקנים קרי גרנט וספנסר טרייסי

אל הסטודיו של קנינגהם נוהרים אנשי תרבות וחברה, מוסיקאים, רקדנים, שחקנים, משוררים, סופרים ועוד. כולם מתמסרים לעדשה של קנינגהם. צילומיה מוצאים את מקומם הנכבד בתערוכה 'Photography 1839-1937' שנפתחת בסוף העשור במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק.

אימוג'ן קנינגהם מתחילה את העשור הרביעי בקריירה המופלאה שלה והיא כבר בת 57. היא עובדת במרץ וממשיכה ליצר דימויים כמעט בכל תחום אפשרי בצילום. דיוקנאות, עירום, טבע דומם, צמחיה, אדריכלות... וידיים, ידיים מאוד מעניינות אותה.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם

חבריה הקרובים אלפרד סטיגליץ, אדוארד סטייכן, מינור וואייט, אדוארד ווסטון, אנסל אדמס, אוגוסט סאנדר ואחרים אינם מצליחים לחמוק מעיניה המיומנות של קנינגהם והיא מצלמת גם אותם.

למעשה דבר אינו חומק מעיניה ויותר מכך - היא אינה בוחלת בשום סגנון צילומי. חרף השתייכותה לקבוצת f64 עדיין ניתן לראות בצילומיה השפעות מוקדמות יותר. סגנונה הצילומי כולל חשיפות כפולות ומכופלות, צילומי אבסטרקט מודרניים ובלתי מזוהים, צילומים אירוטיים, צילומים רומנטיים, ציוריים בעלי נטייה מיטית. היא משוחחת עם כל סגנון אפשרי בשילוב כל נושא אפשרי.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם // הצלמים מינור וואייט ואלפרד סטיגליץ

בעשורים הרביעי והחמישי של הקריירה המפוארת שלה, כשהיא בשנות השבעים והשמונים לחייה, היא מצלמת את קבוצת משוררי דור ה- Beat ואת סצנת ילדי הפרחים ב- Haight Ashbury שבסן פרנסיסקו. למרות גילה המופלג היא אינה מפסיקה לצלם ובגיל 87, תוך שהיא נוקטת עמדה ציבורית חד משמעית כנגד מלחמת ויאטנם, היא זוכה במלגת גוגנהיים היוקרתית ומדפיסה רבים מהנגטיבים הישנים שלה.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם

בין אותם נגטיבים היא מדפיסה גם צילום ישן של אביה אותו צילמה כשהיה בן 93. הצילום הזה מחבר אותי ישירות לפרוייקט האחרון של קנינגהם אותו היא מתחילה לצלם כשהיא בעצמה בת 92. שנה לפני מותה, היא מצלמת סדרת דיוקנאות של אנשים שעברו את שנות התשעים לחייהם. הפרוייקט רואה אור רק לאחר מותה בספר הנקרא 'After Ninety' שפורסם בשנת 1977 וליווה את התערוכה שהציגה את הדיוקנאות הללו בגלריה 'פוקוס' בסן פרנסיסיקו.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם // אביה - אייזק ברנס קנינגהם ופורטרט עצמי

קנינגהם תיזכר כאחת הצלמות המגוונות ביותר בהיסטוריה של הצילום. במהלך קריירה של שבעים שנה היא התנסתה בכל סוג וסגנון צילום אפשרי - צילומי עירום ודיוקנאות, צילום דוקומנטרי ואדריכלות כשהיא דואגת תמיד לפרוץ, להתנסות, לרענן, לחדש, להפתיע ולא לותר. עשור אחר עשור היא ממקמת את עצמה בפנתאון הצלמים החשובים כשהיא משוחחת בסגנונה הצילומי עם צלמי עבר והווה ומשפיעה רבות על צלמים שבאו אחריה ועל צלמים עכשווים.


צילומים // אימוג'ן קנינגהם // כריכת הספר After Ninety

מאה שנים עברו מאז התערוכה הראשונה שלה ואני תמיד שמחה להחיות אותה מחדש.

אהבתם? בואו והרשמו אל קורס צילום מקצועי

 

© כל הזכויות למאמר, בכללותו או בחלקו, שמורות לסיגל קולטון ולדרך צילום. כל הזכויות על הצילומים שמורות למנהלי עזבונה של אימוג'ן קנינגהם.