נסעתי לפולין בסוף שנת 2011 במסגרת המסע לפולין של בית הספר של בתי הבכורה, נועם.

זו הפעם הראשונה שנסעתי לארץ הזו, למקום שעליו שמעתי סיפורי זוועה רבים מפי אימא שלי, זכרונה לברכה, ניצולת שואה, שאיבדה את כל משפחתה - אביה, אמה ושלושת אחיה - על האדמה הזו, במלחמה ההיא.


צילום // אלן צ'פלסקי

עבורי, עתיד היה מסע זה להיות בעל משמעות רגשית חזקה. מפגשים טעונים המעמתים מקומות אמיתיים עם הסיפורים ששמעתי ממקור ראשון, וכמובן עם ההיכרות של "צד שלישי" שחוויתי, כמו כל יהודי, כמו כל ישראלי, דרך אמצעי התקשורת והטקסים מחיי היום יום ובימי השואה השנתיים. בגלל זה התעוררה אצלי הדילמה - האם לקחת איתי מצלמה, או לא.


צילום // אלן צ'פלסקי

המצלמה היא אמנם כלי נהדר לביטוי, אך לעיתים גורמת למצלם להיות "מחוץ לתמונה". אתה עסוק כל כך בלצלם, לחשוב על זוויות ואור, ומה לומר, עד כדי כך שלעיתים אתה לא נמצא במקום, אתה תלוש מחוויית החוויה בזמן אמת. לעיתים המצלמה מהווה חומת מגן, הצלם מסתתר מאחורי העדשה המגנה עליו מפני אותה החוויה בזמן אמת.

קורס צילום

אני רציתי לחוות. רציתי להיות כל כולי במקום בזמן אמת. להרגיש, לנסות לגעת ולהבין - כמה שניתן כמובן - את מהות הזוועה והאימה שאותם חשה אימי שישים ושבע שנים קודם לכן.


צילום // אלן צ'פלסקי

מנגד חששתי שאם לא אקח מצלמה אפספס רגעים אמיתיים, ראשוניים, של רגש - אותם אוכל להנציח דרך העדשה - על מנת להראות לאחרים את אשר אני חשתי בזמן אמת על אדמת פולין.

לבסוף הגעתי לפשרה עם עצמי: אקח איתי מצלמה, ואם ארגיש שהיא מהווה חיץ, מהווה חומה - דרכה לא אוכל להרגיש, פשוט אשאיר אותה תלויה על צווארי, ולא ארים אותה באותם רגעים. וכך היה!


צילום // אלן צ'פלסקי

לקחתי איתי את המצלמה. מצאתי את שביל האמצע בו צילמתי רגעים אמיתיים, תוך שאני מצליח להרגיש ולחוות. דווקא בזכות המצלמה מצאתי את עצמי מדבר עם עצמי על רגשותיי, על איך אני יכול להעביר אותם דרך צילומים ותוך כך גם ללבן אותם.

כשחזרתי מהמסע, התבוננתי בצילומים ובניתי מצגת, לא הייתי בטוח שאכן הצלחתי לבטא את אשר הרגשתי דרך הצילומים שלי. גם היום, שנה וחצי אחרי, כשאני מתבונן בצילומים, אני לא בטוח שאכן הצלחתי להביא את תחושותיי לידי ביטוי.


צילום // אלן צ'פלסקי

אני משאיר בזאת את הפרשנות לצופה, שכל אחד יבחן את הצילומים מנקודת ראותו ויקבל את אשר הצילומים יתנו לו.

© כל הזכויות למאמר, בכללותו או בחלקו ולצילומים שבו שמורות לאלן צ'פלסקי.